Latin American Literature in Film

Universidad Veritas

Course Description

  • Course Name

    Latin American Literature in Film

  • Host University

    Universidad Veritas

  • Location

    San José, Costa Rica

  • Area of Study

    Film Studies, Literature, Radio/Television/Film, Writing Arts

  • Language Level

    Advanced

  • Course Level Recommendations

    Upper

    ISA offers course level recommendations in an effort to facilitate the determination of course levels by credential evaluators.We advice each institution to have their own credentials evaluator make the final decision regrading course levels.

    Hours & Credits

  • Recommended U.S. Semester Credits
    3
  • Recommended U.S. Quarter Units
    4
  • Overview

    CENTRO DE PROGRAMAS INTERNACIONALES Nombre del curso: Literatura Latinoamericana en el Cine
    Código del curso: SPN 4390 Horas: 48 horas

    DESCRIPCION DEL CURSO
    Estudio de la producción cinematográfica en relación con la literatura en Latino América. Prereq. SPN 301

    Course Description
    Study of film production in relation to literature in Latin America.
    Prereq. SPN 301

    OBJETIVOS
    1. Establecer las diferencias esenciales entre el discurso literario y el discurso fílmico y sus implicaciones en la adaptación del texto a la pantalla.

    2. Analizar la situación histórica, los valores estéticos y existenciales de la literatura y el cine en América Latina, haciendo énfasis en la renovación cultural cinematográfica a partir de la segunda mitad del siglo XX y su relación constante con la literatura.

    3. Conocer, a partir de las muestras literarias y cinematográficas, las principales características de la cultura, los valores y la realidad latinoamericana, en cuanto a la visión de los autores y realizadores latinoamericanos.

    4. Generar análisis tanto escritos como orales sobre los temas tratados.

    OBJECTIVES
    1. Establish the essential differences between literary discourse and film discourse and their implications of the adaptation of text on the screen.

    2. Analyze the historical situation, the aesthetic and existential values of literature and cinema in Latin America, emphasizing on the cultural renewal film from the second half of the twentieth century and their continuing relationship with literature.

    3. Recognize literary and film samples, the main characteristics of the culture, values and the Latin American reality as the vision of Latin American authors and filmmakers.

    4. Stimulate oral and written analysis on subjects seen in class.

    DINÁMICA
    Este curso se llevará a cabo a través de una clase participativa, basada en el análisis y la discusión de las temáticas y de los tópicos fílmicos y literarios estudiados en la clase y observados en las películas analizadas. En algunos casos, se leerá algún texto que interese contrastar con el análisis fílmico.

    PROGRAMA
    UNIDAD
    TEMAS
    MUESTRA

    I. Convergencias y divergencias entre el cine y la literatura.
    1. Análisis y lenguaje literario
    2. Análisis y lenguaje cinematográfico
    3. La adaptación: del papel a la pantalla.
    4. Connotación y denotación.
    5. Arte y cultura.
    a. Conceptos básicos del discurso literario y el discurso fílmico.

    II. Borges: entre la Pampa y el laberinto.
    1. Las dos facetas de Borges en el cine: el ?criollismo? y lo ?fantástico?.
    2. Los eternos amor-odios entre Borges y el cine.

    III. Nuevo cine, nuevas temáticas.
    a. El hombre de la esquina rosada, Jorge Luis Borges.
    b. El hombre de la esquina rosada, René Mujica.
    1. Las diferentes temáticas extraídas de la vanguardia europea.
    2. Cine latinoamericano y su relación con el mundo.
    a. Las babas del diablo, Julio Cortázar.
    b. Blow-up, Miguel Ángel de Antonioni.

    IV. Nuevo cine latinoamericano (1960...)
    a. Historia, valores estéticos y existenciales de la literatura y el cine en América Latina.
    b. La renovación cultural en la literatura y el cine a partir de la segunda mitad s. XX.
    c. Realismo mágico y el cine.
    a. La triste historia de la cándida Erendirá y su abuela desalmada, Gabriel García Márquez.
    b. Erendirá, Ruy Guerra.

    V. Cine y realidad latinoamericana.
    1. Historia y contra-historia de la realidad latinoamericana. 2. Otras visiones de la historia: la visión femenina en la historia.
    a. Isabel Allende, Antonio Skármeta, José Hernández, Carlos Fuentes, Juan Rulfo y Jorge Amado. b. Billie August, Michael Radford, Fernando Solanas, Luís Puenzo, Carlos Velo y Bruno Barreto.

    Audience
    This course is structured for International Students attending the Study Abroad program at Universidad Veritas. However, courses are not exclusive to foreigners so a few native student could enroll in this course. Attendance Students are only allowed 2 absences (justified or not). The student will fail the course if he/she has more than 2 absences. Students will have a 0 on any assignment evaluated in class (presentations, evaluations, field trips, etc.) if he/she is absent in this class, unless an official document is presented to justify the absence the class after the absence. In this case the assignment will be done this day. You can only have two total absences in your elective courses HOWEVER, if you miss more than one day of class in a given month, YOU WILL NOT RECEIVE CREDIT for that particular course. Behavior Professors have the right to expel a student from the classroom should he / she:

    1) be disruptive in the classroom
    2) be under the influence of alcohol or even smell like alcohol
    3) Behave in a disrespectful way.
    If you tend to be late for class, you will lose 25% of your total grade D.

    EVALUACIÓN
    Asistencia 20%
    Participación 20%
    Trabajos escritos 20%
    Trabajo y Presentación Final 40%
    TOTAL 100%

    BIBLIOGRAFÍA
    1. CORTÉS, María Lourdes. Amor y traición: cine y literatura en América Latina. San José, Universidad de Costa Rica. 1999.
    2. BORGES, Jorge Luis. Obras completas. Buenos Aires: Emecé, 1998.
    3. CORTÁZAR, Julio. Cuentos completos. T.1. España: Alfaguara, 1998.
    4. GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. Todos los cuentos. Colombia: Oveja Negra-Seix Barral, 1983.
    5. ALLENDE, Isabel, La casa de los espíritus, Argentina: Sudamericana, 1994.
    6. SKÁRMETA, Antonio. El cartero de Neruda. España: Ediciones Orbis, 1997.
    7. HERNÁNDEZ, José. Martín Fierro, Buenos Aires, Peuser, 1964.
    8. FUENTES, Carlos. Gringo Viejo, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1985.
    9. RULFO, Juan. Pedro Páramo, (15ª ed.). España: Cátedra, 2000.
    10. AMADO, Jorge. Doña Flor y sus dos maridos, Madrid : Alianza, D.L. 1985.

    F. FILMOGRAFÍA
    1. MUJICA, René. El hombre de la esquina rosada, 1961.
    2. ANTONIONI, Miguel Ángel. Blow-up, 1966.
    3. GUERRA, Ruy, Erendirá, 1983.ARAU, Alfonso.
    4. AUGUST, Billie. The House of the Spirits, 1993.
    5. RADFORD, Michael. Il Postino, 1995.
    6. SOLANAS; Fernando. Los hijos de Fierro, 1972. 7. PUENZO, Luís. Gringo Viejo, 1989.
    8. VELO, Carlos. Pedro Páramo, 1966.
    9. BARRETO, Bruno. Doña Flor y sus dos maridos, 1977.
    10. BARRETO, Bruno. Doña Flor y sus dos maridos, 1977.

Course Disclaimer

Courses and course hours of instruction are subject to change.

Eligibility for courses may be subject to a placement exam and/or pre-requisites.

Credits earned vary according to the policies of the students' home institutions. According to ISA policy and possible visa requirements, students must maintain full-time enrollment status, as determined by their home institutions, for the duration of the program.

Availability of courses is based on enrollment numbers. All students should seek pre-approval for alternate courses in the event of last minute class cancellations