Course Description
-
Course Name
The Language of Music
-
Host University
Universidad EAFIT
-
Location
Medellín, Colombia
-
Area of Study
Music, Music Technology
-
Language Level
Advanced
-
Contact Hours
48 -
Recommended U.S. Semester Credits3
-
Recommended U.S. Quarter Units4
Hours & Credits
-
Overview
Course description:
This course is offered due to an increasing interest from University students (not Music
students) in deepening their musical knowledge. The course gives the tools to approach
general musical languages, from popular to classical academic genres.Course objectives:
This course offers in a general way, the basic elements of music as rhythm,
harmony, melody and pitch. It also reaches some popular music genres.
To awake listening sensibility as a tool to recognize the personal approach in
relation with the context
To recognize the basic elements of music in order to develop a better
comprehension of music expressions and music enjoyment
To recognize general characteristics of some popular genresEvaluation:
30% Assessment. 3 quizzes, 10% each. Different subjects30%
25% Mid - term 1. Written assessment.25% PRIMER PARCIAL.
25% Mid - term 2. Oral presentation related to the instruments of the orchestra
20% Final work. Written research work with an oral sustentation related to popular
genres.Bibliography:
Copland, Aaron. Como Escuchar la Música. Fondo de Cultura Económica.
Palacios, Fernando. Escuchar. Fundación Orquesta Filarmónica de Gran Canaria.
Fregtman, Carlos. El Tao de la Música. Ed. Estaciones.
Lago, Pilar. La Música para todos. Los elementos de la Música. Tomo I.
Enriquez, María Antonieta. (1991).Historia de la Música. La Habana, Ed. Pueblo.
Bartok , Béla, (1967) Mikrocosmos, Volumen I. Londres: Boosey and Hawkes.
Beltrado P, Marie- Claire. Historia de la Música. Madrid: Espasa.
Besteiro, Adrian. (1992). Amor, Música y Magia. Colombia: Tiempo y letras Ltda.
Digaetani, John Louis. (1986). Invitación a la Ópera. Argentina: Vergara ed.
Frechoso, Jaime. (1998). La Música Siglo por Siglo: Medellín: UPB.
Fubini, Enrico. (2002). La Estética Musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX.
M a d r i d .
Grout, Donald. (1990).Historia de la Música Occidental. Madrid: Alianza Música.
Hamel & Hürliman. (1959). Enciclopedia de la Música. México: Grijalbo.
Lago, Pilar. (1978). La Música de la Historia, Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Lang, Paul Henry. (1983). La Experiencia de la Ópera. Madrid: Alianza ed.
Menuhin, Davis y Curtis W. La Música del Hombre. Fondo Educativo
RandelL, Don Michael. Diccionario Harvard de la Música. Editorial Diana.
Robertson y Stevens. (1977). Historia General de la Música. Madrid: Istmo.
3/4
Scholes A, Percy. (1981). Diccionario Oxford de la Música, tomos I y II. Cuba: Ed. Arte y
L i t e r a t u r a .
Schönberg, Harold. (1991). Los grandes Compositores. Argentina: Verlap S.A.
Solomon, Maynard. (1977). Beethoven. Argentina: Verlap, S.A.
Stacey, Manuel (compilador). (2002). Relatos célebres sobre la Música. Barcelona: Ed.
Á l t e r a
Valls Manuel. (1982).La Música en el abrazo de Eros: Aproximación al estudio de la
relación entre música y erotismo. Barcelona: Tusquets
Zamacois, Joaquín. (1990). Temas de Estética y de Historia de la Música. Barcelona:
Ed. Labor.